18 de novembre del 2010

Crònica de campanya (3): Derbi és futur!


No tinc cap dubte que Derbi, de Martorelles, és una d'aquelles empreses que la gent del Vallès Oriental, en especial la del Baix Vallès, considera com a pròpia. La fàbrica de les "bales vermelles", la marca guanyadora d'un munt de campionats de motociclisme amb pilots mítics com Ángel Nieto o Jorge Martínez Aspar, va arribar a ocupar 1.200 persones orgulloses de treballar per l'empresa que comercialitzava aquella Variant que qui més qui menys vam portar de joves.

Però el passat dimarts, durant la visita que vam fer a Derbi amb en Joan Herrera, la gent del comitè d'empresa ens explicava que el darrer mundial de 125cc guanyat pel cerverí Marc Márquez fa tot just quinze dies ja no el van sentir com a propi. I és que Derbi és ara una de les marques que integra el grup italià Piaggio que, lluny d'apostar per una fàbrica que s'ha mostrat sempre enormement competitiva, ja s'ha endut bona part de la producció al país transalpí, ara vol traslladar-hi tota la part de components i, en definitiva, té la intenció mal dissimulada de tancar una de les nostres empreses amb més solera.

Malgrat aquesta realitat, malgrat l'ERO que ofega els treballadors en una planta que continua oferint beneficis (!), cal explicar que empreses com Derbi poden i han de tenir futur a la nostra comarca. Perquè són i poden continuar sent líders en sectors de la indústria "madura" i perquè poden i han de seguir sent capdavanteres en recerca, desenvolupament i innovació.

Per això, no obstant, calen dues coses que ara ens manquen. La primera: empresaris disposats a acceptar reptes de modernització com la transició al vehicle híbrid i elèctric; es dóna el cas, incomprensible i lamentable, que els enginyers de Derbi van presentar un projecte en aquest sentit a Piaggio... que el va rebutjar, tot perquè ara l'estigui desenvolupant la competència de Rieju a Figueres! I la segona: que aquests empresaris trobin en temps de crisi el finançament adequat; per a això cal la conversió de l'Institut Català de Finances en una veritable banca pública.

Al Vallès hi ha empreses que poden liderar la nova economia verda vinculada al transport públic ferroviari o als components electrònics; empreses com Circutor, de Viladecavalls, o Alstom, de Santa Perpètua. Però per garantir que a la comarca hi hagi un teixit industrial prou complex i madur com per generar suficient ocupació de qualitat és igualment imprescindible que les nostres marques de sempre, les nostres Derbi, surtin de la crisi i facin el salt cap a aquesta nova economia amb el necessari acompanyament de les administracions públiques. Potser que ens hi poséssim...