28 de setembre del 2009

Granollers "passa" de la Setmana de la Mobilitat


Aquests dissabte i diumenge passats han concentrat, arreu de la Comarca i del País, la majoria d'actes de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible i Segura (SMSS): bicicletades populars, curses de transports, tallers d'educació vial... A Granollers, no: per segon any consecutiu Granollers ha estat de les poques ciutats catalanes que no han programat ni una sola activitat en el marc de la Setmana de la Mobilitat.

Si voleu, la SMSS és un element simbòlic, com tots els "Dies de" i les "Setmanes de". En aquest cas, que l'ajuntament de Granollers ignori aquesta iniciativa és un símbol de la manca d'importància que l'equip de govern que presideix Josep Mayoral dóna a les polítiques de mobilitat. Com va ser un símbol en la mateixa direcció que, en assolir la majoria absoluta després de les eleccions municipals de 2007, Mayoral fes desaparèixer la regidoria de Mobilitat que durant quatre anys havia ocupat el company Jaume Vernet (ICV) per integrar-la en una regidoria de "Seguretat Ciutadana i Protecció Civil, Serveis Municipals i Mobilitat".

Aquest darrer fet té una segona lectura: les polítiques de mobilitat perden el seu caràcter intregral i, en un retorn al passat, es converteixen en polítiques de gestió del trànsit. Així, allò important deixa de ser el foment d'hàbits de mobilitat sostenibles, segurs i saludables, i torna a prioritzar-se que no hi hagi embussos i que es pugui aparcar; sense èxit, tot sigui dit.

ICV va deixar el 2007 un llegat del qual ja vaig escriure temps enrere en el meu antic bloc. Aquesta herència ha estat gestionada amb deixadesa: el carsharing s'està deixant morir d'inanició; el servei Ambicia't de lloguer públic de bicicletes s'ha posat en marxa amb retard i sense anar acompanyat de cap avenç en la xarxa local de carrils bici; experiències que es van iniciar en passades Setmanes de la Mobilitat, com el Bus a Peu, no han tingut continuïtat... Només ha quedat, perquè es va aprovar en la legislatura passada i perquè no tenia marxa enrere, la conversió del centre de la ciutat en zona de vianants. Això i la implantació d'unes zones 30 que ningú respecta perquè tampoc ningú controla. Massa poc per dos anys llargs de govern amb majoria absoluta...